joomplu:9281

a-1

Kochani!  Czujecie już  magię Świąt Bożego Narodzenia? Ciasta, pierniczki, serniczki, bigosik, smażone rybki i kluseczki z makiem – nic dziwnego, że przy takich przysmakach większość z nas obawia się o wzrost wagi po świętach. Czasami trudno się oprzeć. Najważniejsze jednak żeby zachować zdrowy rozsądek i nie stracić kontroli. Oto kilka rad dla tych, którzy chcieliby święta spędzić trochę bardziej zdrowo:

1. Nie zapominaj o wodzie i licz, ile pijesz.
2. Ugotuj coś zdrowego na wigilijny i bożonarodzeniowy stół.
3. Nie lekceważ ćwiczeń.
4. Nie objadaj się.
5. Pij siemię lniane i czystek.
6. Ciesz się jedzeniem z uśmiechem i degustuj z umiarem.

Z najlepszymi życzeniami przesyłamy Wam przepis na Fit pierniczki. Smacznych i zdrowych świąt!

  • Fit orkiszowe pierniczki świąteczne:
    Składniki:
  • 55 dag mąki drobno mielonej orkiszowej  lub pszennej z pełnego ziarna,
  • 30 dag miodu naturalnego, ale lejącego się,
  • 10 dag melasy lub zmielonego cukru trzcinowego,
  • 12 dag masła,
  • 1 jajko,
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej,
  • przyprawa do piernika – około 40-50g,
  • kakao (opcjonalnie 2 łyżeczki).

Przygotowanie:
Roztopić masło wraz z melasą, dodać miód i pozostałe składniki. Wyrobić ciasto, aż będzie jednolite. Ciasto można włożyć do  lodówki na godzinę, można też wałkować od razu, podsypując mąką na grubość około 3 mm. Wykrawać różnych kształtów pierniczki.

Pani Magdalena Śniegulska - psycholog dziecięcy udziela dziesięciu wskazówek, jak postępować z dziećmi i młodzieżą w obliczu strachu, który pojawia się w związku z koronawirusem. Psycholog zauważa: - Oczywiście, różnimy się między sobą i różnią się też nasze dzieci. Są takie, które w obecnej sytuacji czują pewne podekscytowanie, ciekawość, a nawet radość (no w końcu nie trzeba chodzić do szkoły i tyle nowych ciekawych rzeczy dzieje się wokół). Są jednak i takie, które z dużym niepokojem i lękiem stale sprawdzają portale informacyjne, dopytują dorosłych, poszukują informacji o zagrożeniu. Jeszcze inne, mówią: dość! – już nie mogą oglądać, słuchać, czytać i rozmawiać na temat zagrożenia koronawirusem. Wszystkie, nawet te szczęśliwe, z różnym natężeniem i częstotliwością odczuwają nieprzyjemne uczucia, a nawet boją się.
Śniegulska podkreśla, że strach jest zupełnie zrozumiały w obecnej sytuacji, ale wymaga od dorosłych, by zaopiekowali się oni swoimi dziećmi, dlatego podaje kilka ogólnych wskazówek, które być może pomogą, ułatwią albo upewnią nas - dorosłych w naszym postępowaniu.

Obserwujmy – siebie i nasze dziecko, jak emocjonalnie radzi sobie z otaczającą rzeczywistością. Czy dopytuje? Czy unika rozmów? Czy sądzi, że musi nas chronić i robi dobrą minę do złej gry? Czy może (przynajmniej na razie) wygląda na to, że sytuacja go nie przeciąża? A jak my się zachowujemy? Czy epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach? Czy nieustannie sprawdzamy wiadomości? Czy może unikamy tematu i nie chcemy o tym rozmawiać? Jak nasza postawa działa na syna czy córkę?

Bądźmy gotowi do rozmowy - przygotujmy sobie zestaw kilku rzetelnych faktów, którymi możemy się z naszym dzieckiem podzielić. Nie przekazujmy dzieciom niesprawdzonych treści, niezliczonych supertajnych informacji, czy dramatycznych nowin (np. "Jest kolejna ofiara!”). Bądźmy w tych rozmowach spokojni, opanowani i rzeczowi. Jeśli sami jesteśmy kłębkiem nerwów i mimo szczerych chęci nie udaje się nam zachować spokoju, zastanówmy się, kto z naszego otoczenia mógłby taką rozmowę przeprowadzić? Może wujek ratownik, pielęgniarz, ciocia lekarka czy nauczycielka biologii? Ustalmy z nimi wcześniej, czego potrzebujemy i jak chcielibyśmy, aby taka rozmowa wyglądała. Fajnie, jeśli jest to bliska dla naszego dziecka osoba, do której ma zaufanie, którą lubi. Naprawdę psycholog jest ostatnią osobą w tej kolejce. Wizyta u specjalisty może tylko nasilić różne lęki.

Mówmy szczerze: "Nie wiem" - "ile to będzie trwało?”, "czy wszyscy zachorujemy?”. Takie pytania mogą szokować, złościć. Po pierwsze, zachęcam do tego, by cieszyć się, że dzieci traktują nas jako ważne źródło informacji, mają do nas zaufanie. Czasem możemy ostudzić różne niepokoje, jednak na niektóre pytania nie znamy przecież odpowiedzi (nikt z nas nie wie, ile będzie trwała ta sytuacja).
I o tej swojej niewiedzy warto szczerze mówić. Choć część rodziców/nauczycieli/opiekunów się tego obawia, ta szczerość buduje zaufanie.

Rozmawiajmy, jak radzić sobie z lękiem – to bardzo ważna wiedza. Opowiedzmy dzieciom, co my robimy, żeby trudne myśli nie zapanowały niepodzielnie w naszej głowie (czytanie książek, oglądanie komedii, gry).

Pytajmy, co im pomaga. Dzieci są w tym bardzo kreatywne i mogą nas zaskoczyć superpomysłami,
z których i my możemy korzystać. Sprawdzimy też, czego potrzebują w tej sytuacji. Zastanówmy się, co możemy wspólnie robić, aby zachować dobry nastrój. Ustalmy, kiedy potrzebujemy samotności,
a kiedy towarzystwa innych ludzi. Szczerze rozmawiajmy o tym, że i my dorośli przeżywamy trudne emocje, ale znamy sposoby, aby z nimi sobie radzić. Wskazujmy na czasowość pewnym ograniczeń czy rozwiązań - szczególnie dla nastolatków, obecna sytuacja może być bardzo trudna. Mogą mieć poczucie zamachu na ich podstawowe prawa i ograniczanie wolności. Rozmawiajmy z nimi o tym. Pokazujmy terminowość tych rozwiązań i to, czemu one mają służyć.

Bądźmy odpowiedzialni – ta sytuacja może być świetną lekcją empatii, wrażliwości i właśnie odpowiedzialności za wspólnotę: rodzinną, klasową, sąsiedzką. Nasze zachowania przecież przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi. Rozmawiajmy
o tym z naszymi dziećmi.

Nie oszukujmy - starajmy się być spokojni – nie panikujmy. Nie ulegajmy złym emocjom. Nawet trudne sytuacje można wyjaśnić spokojnie i rzeczowo.

Zadbajmy o potrzeby dzieci – tak jak my potrzebujemy porozmawiać z bliskimi, koleżanką czy kolegą, nasze dzieci również tego kontaktu potrzebują. Zadbajmy o to. Rówieśnicy są strasznie ważni. Pamiętajmy o nowych technologiach – nie zabraniajmy im z nich korzystać w celu kontaktu z koleżankami i kolegami.

Uczmy się razem zdrowych nawyków - i bądźmy wzorem do naśladowania. Pokażmy własnym przykładem, jak myć ręce, jak zasłaniać usta, jak dbać o wypoczynek, odpowiedni sen i dobry nastrój. Rozmawiajmy o tym co trudne, o potknięciach i zagrożeniach i co z nimi robić.

Zadbajmy o innych - a może w tej trudnej sytuacji spróbujemy zająć się czymś użytecznym? Może razem wesprzemy słabszych, którzy potrzebują naszej pomocy.

Opracowała Małgorzata Krzysztofik – Starościak w oparciu o artykuł  „10 wskazówek od psychologa, jak wspierać dzieci i młodzież w obliczu pandemii” Magdaleny Śniegulskiej - psychologa dziecięcego
w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu SWPS.

27 listopada 2019 roku w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Kazimierza Wielkiego w Busku- Zdroju odbył się kiermasz charytatywny ,,Razem dla Hospicjum". Szkolni wolontariusze wraz z opiekunami przygotowali pyszne i zdrowe potrawy, którymi częstowali społeczność szkolną. Degustacji towarzyszyła kwesta na rzecz Hospicjum w Busku- Zdroju. Uczniowie i pracownicy szkoły po raz kolejny pokazali swoje wielkie serca i sukcesywnie zasilali puszki datkami.
,,Im więcej kto opuszczony z tym większą miłością służyć mu trzeba"- te piękne słowa św. Brata Alberta przyświecają idei szkolnego wolontariatu, który już planuje następne działania.

Szkoła Promująca Zdrowie-327 września br. podczas XVII Festiwalu Zdrowia im. Zbigniewa Kociuby w Busku–Zdroju odbyło się uroczyste wręczenie Krajowych Certyfikatów „Szkoła Promująca Zdrowie”. To zaszczytne i prestiżowe wyróżnienie otrzymała również nasza szkoła. Przyznanie Certyfikatu jest potwierdzeniem, że szkoła pracuje zgodnie z modelem szkoły promującej zdrowie oraz wyrazem uznania dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej, długofalowej i systematycznej pracy. Program Szkoły Promującej Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1992 r. Koncentruje się przede wszystkim na promowaniu zdrowego stylu życia. Ten ruch cieszy się w naszym kraju dużym zainteresowaniem, ponieważ jego podstawowe założenia dobrze wpisują się w dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą rolę szkoły. Będziemy nadal dążyć do rozwoju i doskonalenia w obszarze promocji zdrowia!

Europejski Tydzień Sportu w ZSTiO-41Europejski Tydzień Sportu (ETS) to inicjatywa Komisji Europejskiej promująca sport i aktywność fizyczną na naszym kontynencie. Celem tej ogólnoeuropejskiej kampanii pod hasłem #BeActive (Bądź aktywny) jest zachęcenie wszystkich, w tym dzieci i młodzieży, do aktywnego trybu życia. Piąta edycja Europejskiego Tygodnia Sportu odbyła się od 23 do 30 września 2019 r.  Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Kazimierza Wielkiego w Busku- Zdroju włączył się w tegoroczne działania #BeActive. Akcje prozdrowotne zawarły się w trzech inicjatywach: Kiermaszu zdrowej żywności, Maratonie fitness i Halowym turnieju piłki nożnej chłopców. Wszystkie działania cieszyły się zainteresowaniem młodzieży, która aktywnie włączała się w ETS.       
Mamy nadzieję, że w roku szkolnym 2020/2021 powtórzymy Europejski Tydzień Sportu, który na trwałe wpisze się w harmonogram naszych działań prozdrowotnych

14 lutego 2019 r. uczniowie klasy III T H/K w ramach zajęć z obsługi konsumenta brali udział w ,,Owocowych Walentynkach". Akcja prowadzona jest w szkole od pięciu lat i ma na celu edukację prozdrowotną społeczności uczniowskiej. Młodzież wykonała zdrowe desery i wymyśliła walentynkową aranżację stołu. Po pokazie była degustacja i ocena nauczyciela.
Inicjatorkami zdrowej lekcji były:  pani Urszula Okońska i pani Katarzyna Rogowicz-Plisak.

Uczestniczyliśmy w zlocie szkół promujących zdrowie-1528 września 2018 roku reprezentacja Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących uczestniczyła w XVI Festiwalu Zdrowia im. Zbigniewa Kociuby. Jednym z punktów festiwalu był Zlot Szkół Promujących Zdrowie i zajęcia dotyczące profilaktyki onkologicznej. 23 uczniów klasy II TG/K wzięło udział w szeregu ciekawych prelekcji i wykładów o tematyce prozdrowotnej. Dodatkową atrakcją był spacer po parku zdrojowym z instruktorką nordic walking.
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących ubiega się o certyfikat ,,Szkoły promującej zdrowie" i  podejmuje szereg akcji i projektów w ramach tego ważnego przedsięwzięcia. W działania  angażuje się cała społeczność szkolna - uczniowie, nauczyciele, rodzice i pracownicy szkoły. Uczestnictwo w  XVI Festiwalu Zdrowia im. Zbigniewa Kociuby było więc jednym z przystanków na drodze do naszego wspólnego sukcesu.

30 maja 2018 roku uczniowie klas hotelarskich Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących przygotowali menu złożone ze zdrowych deserów owocowych. Tego dnia na stole królowały truskawki, ananasy, czereśnie, kiwi i brzoskwinie. Młodzież z zapałem komponowała koktajle, sałatki owocowe i sorbety. W finalnej części zajęć uczniowie z apetytem konsumowali przygotowane smakołyki i zgodnie stwierdzili: Owoce są cool !!!.
 

11 kwietnia 2018 roku w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących odbyła się prelekcja przedstawicieli Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej na temat szkodliwości palenia wyrobów tytoniowych. Podczas wykładu przedstawiono szereg negatywnych skutków przyswajania nikotyny. Prelegentki dokonały również analizy składu papierosa, który zawiera wiele substancji trujących:

  • nikotynę – silny alkaloid o działaniu trującym i uzależniającym,
  • aceton – jego wpływ na organizm to np. rozpuszczanie tkanki łącznej,
  • cyjanowodór – niegdyś stosowany do ludobójstwa,
  • substancje smoliste – o działaniu rakotwórczym,
  • polon – ma działanie radioaktywne,
  • arsen – substancja trująca,
  • formaldehyd – składnik do konserwacji preparatów biologicznych,
  • chlorek winylu – stosowany w produkcji plastiku,
  • tlenek węgla – nazywany również czadem.     

Młodzież z uwagą wysłuchała ciekawego wykładu i aktywnie wzięła udział w dyskusji na temat niebezpiecznych skutków palenia papierosów. W końcowej fazie prelekcji uczniowie podkreślili, że najważniejsza jest asertywność i odwaga, by umieć głośno powiedzieć: DZIĘKUJĘ! NIE PALĘ!

Aktywna przerwa-4Działania w ramach programu Sieć Szkół Promujących Zdrowie nabierają rozpędu. Nasi  uczniowie zdrowo się odżywiają, spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu i uczestniczą w wielu zajęciach sportowych. Aktywna przerwa to nasz kolejny priorytet. Młodzież ZSTiO, pod czujnym okiem nauczycieli wychowania fizycznego, aktywnie spędza czas między lekcjami. Propozycja nowych form wypoczynku daje energię, relaksuje i integruje uczniów.

Wspólne drugie śniadanie-1Jednym z priorytetów wybranych przez ZSTiO w ramach ,,Sieci szkół promujących zdrowie” jest zainicjowanie akcji ,,Wspólne drugie śniadanie”. Udało się! Mamy miejsce, gdzie uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły mogą w miłej atmosferze zjeść zdrowy posiłek i porozmawiać. Drugie śniadanie daje moc!!!  

Smacznie, zdrowo, kolorowo-1Od września 2017 roku jesteśmy członkami "Sieci szkół promujących zdrowie"- to zobowiązuje. Działamy na wielu polach, aby nasi uczniowie wyrobili w sobie zdrowe nawyki żywieniowe. W ramach zajęć obsługi konsumenta przyszli hotelarze przygotowali pyszne i zdrowe sałatki owocowe. Tego typu przekąski stanowią świetną alternatywę dla kanapek przynoszonych do szkoły. Drugie śniadanie nie musi być nudne!!!

ZSTiO włączone do elitarnej sieci szkół promujących zdrowie-429 września 2017 roku reprezentacja naszej szkoły uczestniczyła w XV Festiwalu Zdrowia im. Zbigniewa Kociuby. Jednym z punktów festiwalu było wręczenie zaproszeń do elitarnej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Świętokrzyski Kurator Oświaty pan Kazimierz Mądzik złożył na ręce pani dyrektor Lucyny Wojnowskiej dokument potwierdzający udział w jednym z ważniejszych programów prozdrowotnych. Naszą szkołę czekają teraz dwa lata działań zapisanych w trzech projektach: Aktywna przerwa, Razem na świeżym powietrzu, Wspólne drugie śniadanie. W akcje musi się zaangażować cała społeczność szkolna - uczniowie, nauczyciele, rodzice i pracownicy szkoły. Zwieńczeniem aktywności prozdrowotnej będzie otrzymanie Certyfikatu Sieci Szkół Promujących Zdrowie. 

Przejdź do góry
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd