ZAPRASZAMY DO NOWEJ SZKOŁY-2
NAJNOWSZE FILMY O NAS
TALKING HEADS

 

Warsztaty geodezyjne dla gimnazjalistów-3W czwartek 9 marca w naszej szkole gościliśmy grupę gimnazjalistów z ZPO w Zbludowicach, którzy w ramach prowadzonych w tej szkole zajęć doradztwa zawodowego postanowili poznać specyfikę kształcenia w zawodzie technik geodeta.
Pierwsza część spotkania miała charakter informacyjno-pokazowy -  gimnazjaliści zobaczyli nowoczesny sprzęt pomiarowy, jakim dysponuje nasza szkoła: niwelatory elektroniczne i budowlane,  teodolity,  tachimetry elektroniczne Topcon, dalmierze. Dowiedzieli się, które przedmioty wchodzą w skład kształcenia teoretycznego, kiedy i w jakim wymiarze odbywane są ćwiczenia geodezyjne w terenie oraz praktyki zawodowe, z czego składa się egzamin zawodowy. Gimnazjaliści zostali poinformowani również, że program nauczania matematyki w technikum geodezyjnym jest taki sam jak w pozstałych technikach oraz liceach. Wszyscy absolwenci zdają ten sam egzamin maturalny.
Druga część spotkania odbyła się w klasie komputerowej z oprogramowaniem geodezyjnym: Winkalk, Mikromap, Ewmapa. Uczniowie klasy II T G/K przeprowadzili warsztaty komputerowe, podczas których gimnazjaliści rysowali fragment mapy z obiektami ogólnogeograficznymi.
Mamy nadzieję, że przynajmniej z niektórymi spośród naszych gości spotkamy się we wrześniu.

prácticas en el hotel-5Adepci hotelarstwa, którzy znaleźli się w grupie stażystów skierowanych do Hiszpanii to pod względem doświadczenia dwie grupy. Trzecioklasiści mają za sobą ubiegłoroczne praktyki uzupełnione umiejętnościami zdobywanymi podczas cotygodniowych zajęć w buskich hotelach. Ponadto niektórzy odbyli dwutygodniowy rejs na promie pasażerskim. Inaczej rzecz się ma z uczniami klasy drugiej – ci po raz pierwszy zasilili skład stałego personelu tutejszych hoteli. Naturalne w tej sytuacji były ich debiutanckie obawy przed tym, czy i na ile podołają stawianym przed nimi zadaniami.
Zarówno jedni, jak i drudzy pracują w obcojęzycznym środowisku, a charakter wykonywanych zadań wymaga stałego komunikowania się z personelem i opiekunami. Dodatkową trudność stanowić może fakt, że większość pracuje pojedynczo, bez wsparcia kolegi czy koleżanki. Teoretycznie można było więc mieć obawy co do tego, na ile sprostają stawianym im zadaniom. Szybko okazało się, że nawet debiutanci radzą sobie znakomicie. Bez problemów wciągnęli się w zakres typowych obowiązków, znaleźli też skuteczny sposób komunikowania się ze współpracownikami. Oby tak dalej!

Baeza – tchnienie historii-3Jednym z założeń programu Erasmus+ jest edukacja kulturowa stażystów. Nie przypadkiem zatem już na początku naszego pobytu w ramach popołudniowej wycieczki odwiedziliśmy nieodległą Baezę. Obydwa miasta zostały wpisane na listę zabytków UNESCO ze względu na swoje walory architektoniczne. O ile jednak w przypadku Ubedy urokliwe place, uliczki i kamienice turysta znajdzie jedynie na starówce, o tyle drugie z wymienionych miejsc w całości jest zjawiskowo piękne.
Burzliwa historia – w tym okres mauretańskiej dominacji – wyraźnie odcisnęła tutaj swoje piętno. Trudno byłoby jednoznacznie wskazać miejsca godne polecenia, bo o pierwszeństwo konkurują takie perełki architektoniczne jak mauretańska wieża zegarowa Los Aliatares, układem krużganków przywodzący na myśl Baranów Sandomierski, gmach Uniwersytetu założonego w 1542 roku, czy kompleks zabudowy Plaza Santa Maria.
Niepowtarzalny klimat ciasnych zaułków i wąskich uliczek prowadzących do tarasu widokowego, skąd można podziwiać panoramę trzech łańcuchów górskich i bezkresnych gajów oliwnych sprawia, że jest to miejsce wymarzone dla turystów szukających wytchnienia i spokoju z dala od gwarnych metropolii. Dzięki programowi Erasmus+ i my mogliśmy poczuć ten klimat.

La geodesia con Raul -14Przystępując do zagranicznych praktyk nasi uczniowie mieli świadomość, że ich celem jest ugruntowanie wiedzy zdobytej w szkole, a czasem zdobycie zupełnie nowych umiejętności. Nasi geodeci, dzięki nieustannym ćwiczeniom odbywanym w szkole, są już dobrze obeznani ze specjalistycznym sprzętem. W Hiszpanii okazało się jednak, że oprócz już posiadanych należy zdobyć również nowe umiejętności. Ich opiekun Raul dostarczył niwelatory i teodolity spełniające co prawda znane uczniom funkcje, jednak pracujące w środowisku windows. Ponadto zasady wyznaczania punktów pomiarowych są tutaj nieco inne, niż obowiązujące w Polsce. W efekcie przed przystąpieniem do pracy niezbędne było zatem krótkie szkolenie. Stażyści szybko opanowali nowe umiejętności i wkrótce potem krajobraz budzącego się do wiosennego życia miejskiego parku Ubedy wzbogacił się o nowy, dynamiczny element- grupkę młodych ludzi przemierzających alejki z przyrządami optoelekronicznymi. Po dokonaniu pomiarów młodzież sukcesywnie opracowuje zgromadzone dane w biurze korzystając z komputerów- niby standard, ale…… menu programów jest hiszpańskojęzyczne! Kolejny powód, dla którego warto było korzystać z przedwyjazdowego kursu języka Miguela Cervantesa. Na koniec ciekawostka – dodatkowe wsparcie w terenie przyszło z dość niespodziewanej strony, o czym przekonacie się uważnie przeglądając galerię.

Relacja dotycząca hotelarzy wkrótce.

Przejdź do góry
DMC Firewall is a Joomla Security extension!